Yhdistys

Vuoden 2020 vertaistukikoordinaattorimme Kristina N. maskottimme Ernesto Sammakon kanssa.

Kaksisuuntaiset ry syntyi vuosituhannen alussa. Toiminta oli alkuun vähäistä. Yhdistys sai sähäkän uuden alun vuonna 2016 uusin ihmisin ja toiminta-ajatuksin, valtakunnallisena, ja tällä kertaa toiminta kohosi kunnolla siivilleen.

Vertaistuen tarve kaksisuuntaisille oli ilmeinen, se oli käynyt selväksi jo Facebookin isossa kaksisuuntaisten keskusteluryhmässä, josta yhdistyksen uusi tuleminen oli saanut pontta. Vertaistuki olikin toimintamme ytimessä alusta saakka.

Alkuun meillä oli useita ilmaisia, kaikille sairastuneille avoimia kasvokkain kokoontuvia keskusteluryhmiä ympäri Suomen. Ajan mittaan vertaistukemme on saanut myös uusia muotoja - olemme mm. perustaneet tiiviisti kokoontuvan vertaischatin. Ajatuksemme on, että vertaistoiminnan täytyy olla kaikille saavutettavissa, jotta kenenkään ei tarvitsisi jäädä sairautensa kanssa yksin. Yhdessä voimme paremmin!

Stigman kimppuun

Mielen sairauksiin liittyy valitettavan usein stigma. Se tarkoittaa häpeäleimaa. Stigman vuoksi moni sairastunut viivyttää hoitoon hakeutumista tai pyrkii salaamaan sairautensa, jotta hänen ei tarvitsisi kokea väheksyntää ja ylenkatsetta.

Me Kaksisuuntaiset ry:ssä tiedämme, että kukaan ei sairastu tahallaan. Kukaan ei myöskään sairastu heikkouttaan, tyhmyyttään tai pahuuttaan. Sairastuminen on tragedia, joka vain tapahtuu, ja sairastunut on siihen täysin syytön.

Stigma on kiistämätön tosiseikka vielä nykypäivänkin Suomessa. Me tiedämme mielen sairauksien olevan yleisiä ja tavallisia. Ne eivät valikoi kohteitaan, vaan ilmaantuvat varsin tasa-arvoisesti läpi yhteiskunnan. Häpeäleima on aivan turha ja aiheuttaa ylimääräistä kärsimystä asiassa, jossa ei oikeasti ole mitään hävettävää.

Kaksisuuntaiset ry toimii aktiivisesti stigman hävittämiseksi. Vapaaehtoisemme antavat julkisesti kasvonsa sairaudelle, jotta kävisi ilmi, että sairaus on vain yksi ihmisen lukemattomista ominaisuuksista. Laadimme julkisia kannanottoja, joissa kyseenalaistamme stigman. Ilman aiheetonta häpeää kaikilla on helpompaa ja pystymme aidosti kohtaamaan toisemme ihmisinä.

Yhdistyksen säännöt