Yhdistys

Kaksisuuntaiset ry syntyi vuosituhannen alussa. Toiminta oli alkuun vähäistä. Yhdistys sai sähäkän uuden alun vuonna 2016 uusin ihmisin ja toiminta-ajatuksin, valtakunnallisena, ja tällä kertaa toiminta kohosi kunnolla siivilleen.

Vertaistuen tarve kaksisuuntaisille oli ilmeinen, se oli käynyt selväksi jo Facebookin isossa kaksisuuntaisten keskusteluryhmässä, josta yhdistyksen uusi tuleminen oli saanut pontta. Vertaistuki olikin toimintamme ytimessä alusta saakka.

Alkuun meillä oli useita ilmaisia, kaikille sairastuneille avoimia kasvokkain kokoontuvia keskusteluryhmiä ympäri Suomen. Ajan mittaan vertaistukemme on saanut myös uusia muotoja - olemme mm. perustaneet tiiviisti kokoontuvan vertaischatin. Ajatuksemme on, että vertaistoiminnan täytyy olla kaikille saavutettavissa, jotta kenenkään ei tarvitsisi jäädä sairautensa kanssa yksin. Yhdessä voimme paremmin!

Stigman kimppuun

Mielen sairauksiin liittyy valitettavan usein stigma. Se tarkoittaa häpeäleimaa. Stigman vuoksi moni sairastunut viivyttää hoitoon hakeutumista tai pyrkii salaamaan sairautensa, jotta hänen ei tarvitsisi kokea väheksyntää ja ylenkatsetta.

Me Kaksisuuntaiset ry:ssä tiedämme, että kukaan ei sairastu tahallaan. Kukaan ei myöskään sairastu heikkouttaan, tyhmyyttään tai pahuuttaan. Sairastuminen on tragedia, joka vain tapahtuu, ja sairastunut on siihen täysin syytön.

Stigma on kiistämätön tosiseikka vielä nykypäivänkin Suomessa. Me tiedämme mielen sairauksien olevan yleisiä ja tavallisia. Ne eivät valikoi kohteitaan, vaan ilmaantuvat varsin tasa-arvoisesti läpi yhteiskunnan. Häpeäleima on aivan turha ja aiheuttaa ylimääräistä kärsimystä asiassa, jossa ei oikeasti ole mitään hävettävää.

Kaksisuuntaiset ry toimii aktiivisesti stigman hävittämiseksi. Vapaaehtoisemme antavat julkisesti kasvonsa sairaudelle, jotta kävisi ilmi, että sairaus on vain yksi ihmisen lukemattomista ominaisuuksista. Laadimme julkisia kannanottoja, joissa kyseenalaistamme stigman. Ilman aiheetonta häpeää kaikilla on helpompaa ja pystymme aidosti kohtaamaan toisemme ihmisinä.

Kaksisuuntaiset ry in English

Kaksisuuntaiset ry (”Bipolars registered association”) is a Finnish association for people suffering from bipolar disorder or schizoaffective disorder, and their relatives. Kaksisuuntaiset ry aims to enhance the societal conditions of people with bipolar or schizoaffective disorder and to minimize the stigma related to mental illnesses. The association is located in Helsinki but operates nation-wide throughout the whole of Finland. Kaksisuuntaiset ry organizes open support groups in several locations in different parts of Finland and a chat support group available to anyone. We organize events and publish public statements, a blog, member letters and social media posts in our Facebook, Twitter and Instagram pages. The number of members has been between 150 and 200 in the recent years. 75% of our members are women and the average age of members is 46 years. Kaksisuuntaiset ry is a NGO funded by member fees and public support.

Yhdistyksen säännöt

Kaksisuuntaiset ry:n säännöt on päivitetty ja uudistuneet säännöt on hyväksytty PRH:ssa. Ne tulivat voimaan 11.8.2023.