Blogi

Kaksisuuntaiset ry aloitti Mielen Mainingeista -yhteisöblogin pitämisen alkuvuodesta 2019. Blogi oli samalla yhden sen kirjoittajan opinnäytetyö. Kevään 2019 blogikirjoitukset liittyivät opinnäytetyöhön ja käsittelivät toipumisorientaation teemoja henkilökohtaisten kokemusten ja näkemysten kautta kuuden kirjoittajan voimin.

Opinnäytetyön osuuden päätyttyä kirjoittaminen jatkui aktiivisena loppuvuoteen 2019 saakka. Aikaan saadut blogikirjoitukset ovat luettavissa netissä.

Mielen Mainingeista -yhteisöblogi

Toipumisorientaatio

Toipumisorientaatio tarkoittaa sitä, että ihmisen ei tarvitse toipua kokonaan oireettomaksi vaan elämä voi olla merkityksellistä oireista huolimatta. Toipuja ohjaa itse toipumisprosessiaan ja ammattihenkilöt vain tukevat. Parantumisen sijaan korostuu kuntoutuminen, toipuminen ja yksilölliset prosessit. Toipuminen tarkoittaa yksilön arvojen, asenteiden, tavoitteiden, tunteiden, roolien ja taitojen muuttumista niin että elämä voi olla toiveikasta ja tyydyttävää sairaudesta huolimatta.