Takkuaako hoitosi?

Uuvutko hoitojonoon? Eikö aikaa erikoislääkärille tai psykiatriselle sairaanhoitajalle saa? Perutaanko hoitoaikasi toistuvasti? Onko hoidossasi muita vakavia puutteita, joihin olet täysin kyllästynyt?

Kentältä on kantautunut yhdistyksen suuntaan hätähuutoja psykiatrisen hoidon toimimattomuudesta erityisesti Tampereen seudulla. Keskiössä on Taysin Hallituskadulla sijaitseva mielialahäiriöpoliklinikka, joskin muuallakin Taysin alueella psykiatria on kriisissä mm. lääkäripulan johdosta. Olemme koonneet tähän hyödyllisiä neuvoja tilanteeseen puuttumiseksi. Niitä voi soveltaa maanlaajuisesti, Tampere on tässä esimerkkitapauksena.

Jos olet tyytymätön hoitopaikassa saamaasi kohteluun tai palvelun laatuun, voit tehdä asiastasi kirjallisen muistutuksen suoraan toimintayksikköön.

Sinun täytyy saada kirjallinen vastaus muistutukseesi noin neljän viikon sisällä.

Muistutuksen voit tehdä toimintayksikön omalla lomakkeella tai vapaamuotoisena. Vapaamuotoisen tekstin otsikoksi laitetaan muistutus. Muistutus lähetetään suoraan toimintayksikön johtajalle tai hyvinvointialueelle sille henkilölle, joka vastaa kyseisestä toimialasta.

Tampereen tapauksessa toimintayksikkö on Mielialahäiriöpoliklinikka ja muistutukset lähetetään mielialahäiriöiden vastuualuejohtajalle: Aino Mattila, Tays Hallituskatu, PL 2000, 33521 Tampere.

Potilasasiamies voi avustaa sinua muistutuksen tekoon liittyvissä asioissa. Voit tehdä muistutuksen myös läheisesi puolesta, jos hän ei kykene tekemään muistutusta itse.

Pirkanmaan hyvinvointialueen potilasasiamiehet ovat tavoitettavissa sähköpostiosoitteesta potilasasiamies@pirha.fi Älä lähetä arkaluonteista ja salassa pidettävää tietoa sähköpostitse, vaan ainoastaan yhteydenottopyyntö.

Jos olet muistutusvastauksen saatuasi edelleen tyytymätön, voit tehdä asiasta kantelun aluehallintovirastoon.

Aluehallintovirasto valvoo toimialueellaan sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen sekä hyvinvointialueiden järjestämisvastuulle kuuluvien palvelujen lainmukaisuutta.

Tampereen tapauksessa asioista vastaa Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto.

Ohje kantelun tekemiseen

Aluehallintovirastojen yhteystiedot